François Krafft

Sonatas, Divertimenti & Minuets – Etcetera KTC 1764

Jan Devlieger, klavecimbel & Ann Cnop, viool

Knopskaya, cultuurpakt, december 2022:
‘Een frisse ontdekking van vooral levendig klinkende muziek die haast een pleidooi vormt voor het vaker beluisteren van componisten uit eigen regio, af en toe voor het onbekende te durven kiezen en niet steeds terug te vallen op bekende namen. Dit album is een absolute sfeerbrenger. Kwaliteitsvol gecomponeerd en uitgevoerd en bovendien uniek in zijn soort.’

[show_more more=”MORE….” less=”HIDE”] DE KRAFFT VAN DE PRE-BELGISCHE BAROK

written by Knopskaya december 6, 2022, CULTUURPAKT

Deze dubbel-CD bevat de eerste integrale opnamen van de klavecimbelmuziek van François Krafft (1729-1795); 6 sonates in pre-klassieke stijl, 2 divertimenti en 12 menuetten, uitgevoerd door Jan Devlieger. De vioolpartij in de 12 menuetten voor basso continuo en een begeleidend instrument werd ingevuld door eveneens Belgisch barokvioliste Ann Cnop. De muziek is vrij onbekend, maar toch blijft het een open vraag waarom dit niet eerder gebeurde. Het is tenslotte zeer kwaliteitsvolle muziek. Een opname met een optimistisch kantje, een tijd waarin de barok stilaan overging in het klassieke genre. Voor velen betekent dit natuurlijk een niet-afgebakende periode. Misschien ligt daar de oorzaak.
Een ander feit is dat we ons erfgoed, onze Belgische muziek niet altijd naar waarde schatten, iets waar deze opname gerust verandering kan in brengen. Tijdens de negentiende eeuw werd onze regionale klavecimbelmuziek uit de periode van Krafft nochtans gegeerd dankzij de publicatie van Chevalier van Elewyck.
Krafft was een in Brussel geboren componist en stamde uit een familie van musici, componisten en graveurs wiens roots in de Oostenrijkse Nederlanden lagen. Zijn grootvader stamde uit Duitsland. Af en toe treden er verwarringen op met zijn broer en neef, maar de muziek die u hier hoort is wel degelijk afkomstig van een en dezelfde François Krafft. Over zijn opleiding weten we weinig. We kunnen speculeren dat hij les volgde in Italië bij Francesco Durante waar hij ook een compositiewedstrijd zou hebben gewonnen. Vanaf 1747 was hij in Brussel vooral actief als drukker.
Zijn klavecimbelpublicaties hadden allen linken met Duitsland. Het is dan ook een vermoeden dat hij goede banden onderhield met de Heimat van zijn grootvader en er geregeld verbleef. De Divertimenti die u hier te horen krijgt werden opgedragen aan baron Dalberg, onder andere aartsbisschop en keurvorst van Mainz. Krafft werd ook vermeld in Brusselse en Luikse tijdschriften, waarin men ook aria’s uit zijn opera’s publiceerde. Hij verliet Brussel en werd kapelmeester in de Gentse Sint-Baafskathedraal nadat zijn faam in de Oostenrijkse Nederlanden groeide. Zijn werk werd in verschillende kerken doorheen heel Vlaanderen teruggevonden.
Een frisse ontdekking van vooral levendig klinkende muziek die haast een pleidooi vormt voor het vaker beluisteren van componisten uit eigen regio, af en toe voor het onbekende te durven kiezen en niet steeds terug te vallen op bekende namen. Dit album is een absolute sfeerbrenger. Kwaliteitsvol gecomponeerd en uitgevoerd en bovendien uniek in zijn soort. Het is dan ook onze gouden tip voor melomanen met een verlanglijstje voor onder de kerstboom.

[/show_more]